Blogpost: “Hoe kunnen media in Nederland optimaal gebruikmaken van de adverteerdersboycot van social media?”

Marketingreport vroeg one te reageren op de vraag: “Hoe kunnen media in Nederland optimaal gebruikmaken van de adverteerdersboycot van social media?” Mike antwoordde daarop het volgende:

Laat ik voorop stellen dat het heel positief is dat bedrijven zich ook inzetten om het verspreiden van haat en discriminatie te voorkomen. Het ziet er naar uit dat het initiatief vooral wordt gedragen door grote internationale merken. Vooralsnog lijkt het erop dat Nederlandse adverteerders Facebook, Instagram en Twitter niet laten vallen in hun campagnes.

Wat snel speurwerk laat ook direct zien dat deze merken de platforms niet volledig de rug toekeren en dat de plaatsing van organische social content gewoon doorgaat. Ze zijn dus niet heel consequent in hun statement. Het dichtdraaien van de geldkraan doet natuurlijk wel de meeste pijn bij Zuckerberg en z’n aandeelhouders. Aangezien Zuckerberg grootaandeelhouder is, slonk zijn vermogen afgelopen vrijdag met 7,21 miljard dollar! De topman reageerde dan ook gelijk en gaf aan dat Facebook binnenkort berichten zal labelen die in strijd zijn met het eigen beleid.

Facebook zal nieuwswaardige berichten die ingaan tegen het beleid niet verwijderen, maar voorzien van een label dat meldt dat de inhoud mogelijk in strijd is met het beleid van Facebook. Twitter ondernam een soortgelijke actie al eerder deze maand. Zuckerberg blijft – voorlopig – bij zijn standpunt dat dit soort berichten wel online blijven en gedeeld kunnen worden. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed voor Zuckerberg: We staan mensen toe deze inhoud te delen om deze te veroordelen, omdat dit een belangrijk onderdeel is van hoe we bespreken wat acceptabel is in onze samenleving.

Ik ben vooral benieuwd waar de social budgetten van Ben & Jerry’s, Coca-Cola, Honda, Levi’s, Starbucks, Unilever naartoe gaan. Nou zijn Facebook, Instagram en Twitter sowieso niet echt de go-to platforms voor awareness & branding campagnes en ligt de focus vooral op conversie en dialoog. Als deze doelstelling overeind blijft bij de adverteerder, vermoed ik dat het budget snel richting Google en YouTube zal vloeien en dat media in Nederland er dus niet direct van zullen profiteren. Als ik naar onze klanten kijk, zien we nog steeds een verschuiving van budget richting (Nederlandse) influencers, hoewel de focus daar iets meer op awareness ligt dan op conversie.

Bron: https://marketingreport.nl/Forum-Hoe-kunnen-media-in-Nederland-optimaal-gebruikmaken-van-de-adverteerdersboycot-van-social-media/