Blogpost: Op deze manier betrek je Generatie Z met Instagramcontent op maat

Wij interviewden twaalf van de grootste influencers, viral accounts en bedrijfsaccounts van Nederland

Arnhem, Nederland — 5 september 2019 — De populariteit van Instagram is ongekend groot, zeker onder Generatie Z. Deze generatie is opgegroeid in het digitale tijdperk, waar voor elk wat wils te vinden is. Dit heeft geleid tot hun kritische karakter. Zij vereisen daarom extra aandacht. Om nog meer vat te krijgen op deze voor velen ongrijpbare generatie, hebben wij diepte-interviews gehouden met de beheerders van twaalf verschillende populaire Instagramaccounts. Dit waren influencers, viral accounts en bedrijfsaccounts met elk tussen de 25.000 en 600.000 Nederlandstalige volgers. In deze blog delen wij onze bevindingen: met welke motieven gebruikt deze generatie Instagram en hoe zet je deze kennis in voor jouw social content?

Motief 1: Entertainment
Elf van de geïnterviewde beheerders zeggen dat zij entertainment als het belangrijkste motief voor hun volgers ervaren. Dit kunnen bijvoorbeeld grappige foto’s of filmpjes zijn. Echter, het kan ook vermakelijke content rondom jouw product zijn die tot de verbeelding van jouw volgers spreekt, en waar zij mee kunnen interacteren. Een voorbeeld hiervan is een autofabrikant die een supercar laat zien en zijn volgers een vraag stelt als: met wie zou jij dit pedaaltje wel eens volledig willen intrappen? Relevantie, herkenbaarheid en interactiviteit zijn hierbij de sleutel tot goede content.

Motief 2: Informatie
Vooral beheerders van bedrijfsaccounts geven aan dat het inwinnen van informatie een belangrijk motief is van hun volgers. Dit kunnen bijvoorbeeld release-data zijn voor producten waar veel mensen met smart op wachten. Beheerders van ‘virale’ media bevestigen dit, maar benadrukken wel dat het referentiekader van de doelgroep content maakt of breekt. Zo rapporteren sommige Instagrambeheerders met een jonge doelgroep dat nieuwtjes rondom iemand als Lena van Ex on the Beach: Double Dutch vele malen beter presteren dan nieuwtjes rondom iets als het nieuwe seizoen van Chateau Meiland, terwijl dit op Facebook (de stamkroeg voor veertigplussers) waarschijnlijk andersom zou zijn.

Motief 3: Tijd doden
De geïnterviewde beheerders geven ook aan dat het doden van tijd een belangrijk motief is van hun volgers. Zij scrollen door hun tijdlijn op zoek naar prikkelende content. Hierbij is het essentieel dat jouw content direct in het oog springt en snackable is. Voor video’s hanteren wij bijvoorbeeld de four-second rule: wanneer de video binnen vier seconden niet de volledige aandacht van de consument heeft, ben je hem kwijt. Dit wordt bevestigd door data.

De invloed van design
Het design van Instagramposts is essentieel voor het succes van de content. Waar veel bedrijven hun content nog steeds in landscape-formaat creëren, rapporteren beheerders dat 4:5 (1080×1350 pixels) het ideale formaat is. Dit formaat is echt mobile-first en komt het grootst in beeld op de telefoon van de consument. Een andere manier om de aandacht naar je toe te trekken, is het gebruik van felle kleuren en een hoog contrast. Influencers doen dit al jaren! Ten slotte helpt het om tekst in de asset toe te voegen, meestal bovenin. Dit maakt je volger extra goed duidelijk wat jouw boodschap is, of wat voor actie je van hem/haar verlangt. Let hierbij wel op dat de tekst uit minder dan 20% van de asset bestaat, want anders presteren je advertenties minder goed.

Meer weten?
Momenteel beheren wij de lokale socialmediakanalen van onder andere Electronic Arts, Logitech, ASUS, Studiekeuze123 en New Balance. Wil je diepere kennis over deze materie vergaren of heb je vragen over best practices voor jouw Instagram account? Kom een keer langs voor een kop koffie!

Geschreven door Joost Caniëls