EB Column: Over influencers en sluikreclame

Vroeger was niet alles beter. Maar je wist wel beter waar je aan toe was. Als je een game kocht, hoefde je er daarna niets meer bij te kopen om te kunnen blijven spelen, M&M’s waren er in twee smaken, Piet was zwart, je kon kiezen uit drie tv-kanalen én je wist wanneer het reclameblok begon: Loekie kwam in beeld of de gouden indiaan van IP verscheen op de beeldbuis.

Iets als internet was tot kortgeleden een soort wilde westen op reclamegebied. Of je die reclame als kijker nu zag of niet. De uitzondering is YouTube. Voor en tijdens content die je graag wilt zien, word je ‘blij gemaakt’ met ‘leuke’ reclamefilmpjes. Ik weet zeker dat iedereen de ‘skip ad’-knop het vaakst aanklikt op de videodeelsite.

En toen waren daar native advertising, social media en influencers. Content waar reclame vaak onbewust of vakkundig en bewust is vermomd. De Reclame Code Commissie (SRC) trekt hard aan de rem. Ze zijn er klaar mee dat influencers reclames ‘verstoppen’ op hun social kanalen. Daarom startte de SRC een mediacampagne richting influencers met als doel om sluikreclame tegen te gaan. De campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’ is gelanceerd nadat de commissie afgelopen mei nieuwe reclameregels invoerde. Deze regels richten zich specifiek op influencers en de wijze waarop ze reclame maken. Die moet “duidelijk en als zodanig herkenbaar” zijn. Als er een vergoeding van een adverteerder tegenover de post staat, moet dit “uitdrukkelijk” in de uiting moet worden vermeld. Het maakt daarbij niet uit of er geld mee gemoeid is of dat er alleen maar producten zijn opgestuurd.

Het criterium ‘voldoende duidelijk’ is eenvoudig te tackelen: hashtags als #Ad of #Spon, meldingen als ‘betaald partnership met merk X’ en een video die start met de woorden ‘deze video wordt mede mogelijk gemaakt door Merk Y’ zijn uitdrukkelijk genoeg. Maar antwoord op de vraag wanneer je nu precies een influencer bent, geven de richtlijnen niet. Er wordt geen onderscheid gemaakt in grootte of bereik. Daarmee gelden de richtlijnen voor iedereen die geld of gratis producten krijgt. Hierdoor wordt het naleven lastig en controle ervan nog moeilijker.

Lees verder op: https://www.entertainmentbusiness.nl/algemeen/column-mike-hendrixen-over-influencers-en-sluikreclame