Een cookie van eigen deeg

Anno 2021 zijn cookies niet meer weg te denken. Ik heb het hier niet over die calorieënbommetjes, belangrijk om ons door het thuiswerken heen helpen, maar die stukjes data die websites in het geheugen van de browser plaatsen. De vraag is of die net zo smakelijk zijn. Zonder dat de gebruiker het merkt, verzamelen cookies gegevens: Big Cookie Is Watching You. Van taalkeuze tot instellingen en van zoekopdrachten tot aankopen en dat kan soms best handig zijn. Heb je vanmorgen gezocht op de nieuwste LP van de Foo Fighters? Dan is de kans groot dat je de rest van de week op je sociale media en websites wordt gebombardeerd met advertenties voor die plaat. Je houdt ervan, of niet. Een middenweg lijkt niet te bestaan.

In tegenstelling tot het koekschap bij de Appie, kent het digitale koekje grofweg maar twee smaken. De ‘first-party cookies‘, die het leven van de gebruiker makkelijker maken omdat ze keuzes onthouden, waardoor de consument die maar een keer hoeven in te voeren op een website. Daarnaast zijn er de ’third-party cookies‘. Deze variant, voor commerciële partners, bevatten allerlei informatie die interessant kan zijn voor online adverteerders. Op basis van deze cookies kan de adverteerder zijn boodschap richten op specifieke doelgroepen. Online media & uitgevers stellen deze data ter beschikking en verkopen zo hun advertentieruimte. Third-party cookies waren hierdoor decennialang een van de pijlers onder het online reclame ecosysteem. Maar het einde is nu in zicht…

Google heeft onlangs aangekondigd dat haar browser Chrome niet langer third-party cookies gaat ondersteunen. Volledige doorvoering wordt medio 2022 verwacht. Google is hier nogal laat mee want de concurrentie Mozilla, Safari en Firefox namen al eerder afscheid van deze cookies. Volgens angstschreeuwers is dit de doodsteek voor het online adverteren. Niets is minder waar. Het einde van de third-party cookies verplicht adverteerders om andere methodes te gebruiken om doelgroepen te bereiken en zelf wat beter na te denken. Adverteren op context is volgens onderzoek een prima alternatief. Vertigo 6 experimenteert al een tijdje met Reddit advertising waar het draait om context en inhoud en niet om opgebouwde gebruikersprofielen. Het is misschien even wennen, maar ik kan je verzekeren het smaakt uitstekend.

Als afsluiter nog even het volgende ter overdenking. Het stoppen met third-party cookies ondersteuning klinkt op papier natuurlijk als een uiterst sympathiek gebaar van het oppermachtige Google. Dat is natuurlijk ook zo, maar er is nog een andere laag. De Google zoekmachine kan straks nog steeds zijn eigen ‘first-party’ gebruikersdata aan adverteerders aanbieden. De koek is dus nog lang niet op.

. . .
Photo by Food Photographer | Jennifer Pallian on Unsplash